Pelajaran Terakhir Guru Kepada Muridnya Yang Menyayat Hati

guru

Sudah kewajiban seorang guru untuk selalu memberikan pelajaran kepada anak didiknya, walaupun sedang sakit parah. Seperti seorang guru asal China ini yang di saat-saat terakhir beliau masih sempat memberikan ilmu pengetahuan kepada pelajar-siswi kesayangannya.

Liu Shengping, guru mata pelajaran Seni dan Sains Sosial di Sichuan Normal University di Chengdu, China, mempunyai permintaan terakhir untuk mengajar para pelajar mereka untuk terakhir kali di sebuah rumah sakit di mana ia di rawat kerana sakit teruk.

Sejak bulan April lalu, guru berusia 34 tahun itu memang sudah sakit parah kerana gagal hati akut dan sirosis hati yang dideritanya. Tubuhnya terus lemah meskipun sudah menjalani rawatan di rumah sakit selama dua bulan terakhir.

Liu tidak mempunyai kos untuk mendapatkan penderma hati, jadi ia hanya boleh bersabar dan berserah diri. Memandangkan keadaannya yang semakin memburuk, Liu sedar hidupnya tak akan lama lagi. Dia meminta para pelajar mereka untuk datang ke rumah sakit agar dia boleh memberikan materi pelajaran kepada mereka untuk terakhir kalinya.

Selama 13 minit Liu memberikan materi pelajaran mengenai pentingnya bersyukur dan menjalani kehidupan yang baik. Meski tubuhnya terbaring di atas katil rumah sakit, Liu bahkan memberikan beberapa nasehat untuk para pelajar mereka agar tetap tegar menjalani ujian hidup, hidup damai, hidup berdampingan, serta saling memberikan keselesaan satu sama lain.

Dua puluh pelajar yang hadir di sana kelihatan menitiskan air mata ketika itu. Untuk memberikan semangat kepada gurunya, 20 pelajar itu menyanyikan sebuah lagu berjudul A Greatful Heart. A Greatful Heart, di mana lagu itu merupakan lagu sedih untuk menghargai orang terpenting dan paling berpengaruh dalam kehidupan seseorang.

Dengan lagu itu, para pelajar mengharapkan Guru Liu mempunyai dorongan kuat untuk melawan penyakitnya agar boleh sihat kembali. Dengan begitu, Guru Liu boleh mengajar semula di sekolah bersama para pelajar mereka.

0 Response to "Pelajaran Terakhir Guru Kepada Muridnya Yang Menyayat Hati"

Post a Comment