Wow..!! Robot Cantik Ini Kemampuannya Sangat Mirip Dengan Manusia

Kemajuan teknologi tinggi kembali dibuat oleh Jepun. Profesor Hiroshi Ishiguro dari Osaka University, Jepun berjaya membuat robot manusia (Android) yang semakin mirip dengan manusia manusia sungguhan. Robot wanita tersebut diberi nama Erica. Erica diperkenalkan kepada awam pada Rabu 12 Ogos 2015.

Sebelumnya Ishiguro pernah membuat robot semacam ini. Namun berbeza dengan rancangan sebelumnya, Erica bukan hanya direka untuk memanjakan mata, namun juga telinga pecinta teknologi robotik khususnya Android. Kali ini, Ishiguro berjaya meningkatkan kemampuan berbicara robot android-nya, selain juga bahasa tubuh ketika berbicara.


Erica Android Robot
Erica boleh berdiri, duduk, berjalan, memberikan ekspresi emosi pada wajah, gerakan bibir dan bahasa tubuh, berbincang-bincang serta menjawab soalan dengan bijak, serta pelbagai gerakan lain layaknya manusia sungguhan

Ishiguro cuba untuk menghilangkan kejanggalan yang muncul apabila manusia berkomunikasi dengan robot. Walau masih kelihatan kaku untuk standard manusia, tetapi Erica saat ditunjukkan di hadapan para wartawan memang kelihatan semakin mirip dengan manusia.

Ia boleh berkelip, memiringkan kepala, mempunyai gerakan kulit wajah yang mencerminkan emosi, menggerakkan bibir, dan bahasa tubuh yang mengikuti gaya bicaranya.

Erica Android
Luar biasa. Erica (kanan) sedang melayani pertanyaan seorang hadirin.
Bahkan robot android ini juga boleh menggumamkan "uuuunnnn?", Sebuah komunikasi non-verbal yang bermaksud "sungguh?" yang umum dipakai di Jepun.

Erica adalah hasil kerjasama antara Japan Science and Technology Agency, Osaka University, the Advanced Telecommunications Research Institute International (ATR) dan Kyoto University. Saat ini Erica sedang dipamerkan di Miraikan National Museum of Emerging Science and Innovation di Tokyo, Jepun.

Video saat Erica menunjukkan kecerdasannya boleh dilihat dalam video pendek di bawah ini:

0 Response to "Wow..!! Robot Cantik Ini Kemampuannya Sangat Mirip Dengan Manusia "

Post a Comment