Wow, Inikah Rute Penerbangan Terjauh Di Dunia Tanpa Transit?

Bukan Dubai namanya apabila tidak bercita-cita tinggi. Syarikat-syarikat yang berpusat di kota tersebut, Emirates mengumumkan akan membuka laluan penerbangan paling jauh di dunia.

Penerbangan itu akan berkhidmat laluan Dubai (UAE) -Panama City (Panama) tanpa transit. Penerbangan dijadualkan disediakan setiap hari. Laluan tersebut akan mula dibuka pada 1 Februari 2016.


Menurut pihak Emirates, penerbangan akan memakan masa 17 jam 35 minit ke arah barat. Penerbangan ini akan melintasi jarak kira-kira 13.800 kilometer atau 8.580 batu.


Saat ini, syarikat penerbangan penerbanganyang mempunyai penerbangan paling jauh tanpa transit adalah syarikat penerbangan Australia, Qantas dengan laluan Sydney (Australia) -Dallas (Amerika Syarikat). Laluan tersebut ditempuh selama hampir 17 jam dengan menempuh jarak 13.821 kilometer atau 8.590 batu.


Untuk penerbangan Dubai-Panama City ini, Emirates akan mengendalikan pesawat Boeing 777-200LR dan membawa 256 penumpang. Pesawat ini boleh membawa kargo sehingga 15 tan dan ditambah barangan import penting bagi Panama, seperti ubat-ubatan, produk mesin, dan barang-barang elektronik.


Emirates Boeing 777-200LR
Pesawat Boeing 777-200LR yang akan digunakan untuk melayani rute penerbangan Dubai-Panama City pp
"Pembukaan pusat ke negara tersebut akan membuka sambungan langsung ke Timur Tengah. Timur Tengah adalah kawasan yang kuat dan berkembang dengan sinergi yang baik untuk kedua-dua wilayah, Panama dan Amerika Latin," kata Naib Presiden Panama Isabel Saint Malo de Alvarado.

Menurut kenyataan rasmi Emirates, Panama City akan menjadi pintu gerbang destinasi penerbangan pertama di Amerika Tengah. Penerbangan itu, lebih lanjut, akan menyediakan pilihan yang selesa untuk penumpang yang pergi dari atau ke lapangan terbang transit di Dubai, dan kembali meneruskan perjalanan ke Amerika Tengah, Caribbean, dan bahagian utara Amerika Selatan.

Pesawat Emirates bernombor EK251 akan berlepas dari Dubai pada pukul 08.05 waktu tempatan dan tiba di Panama City pada pukul 16.40, setiap hari. Pesawat selanjutnya dengan nombor EK252 akan meninggalkan Panama City pada pukul 23.10 waktu setempat, dan tiba di Dubai pada pukul 23.55 pada hari berikutnya.


Apakah tubuh Anda sanggup menjalani penerbangan panjang ini?
(CNN Travel, Web Flyer, Bloomberg)

0 Response to "Wow, Inikah Rute Penerbangan Terjauh Di Dunia Tanpa Transit? "

Post a Comment