Ladies, Elakkan Kebiasaan-kebiasaan Ini Apabila Ingin Payudara Tetap Kencang


Seiring bertambahnya usia, maka bentuk payudara memang akan berubah. Ada beberapa pencetus hormon yang menjadi penyebab bentuk payudara turun atau kendur, seperti hamil dan semua keadaan kulit yang berkaitan dengan penurunan keanjalan kolagen serta jaringan tisu di dalam kulit sehingga memberi kesan pada ketegasan atau kekenduran kulit.

Faktor genetik juga tercatat menjadi penyebab bentuk payudara berubah. Sebut saja bila ibu kita memiliki sepasang payudara yang tegang dan bulat, kemungkinan besar anda pun akan dianugerahi bentuk payudara yang sama persis.

Sayangnya, sejumlah kebiasaan buruk penyebab payudara jadi kendur juga menduduki faktor utama dari kondisi yang banyak dialami oleh perempuan. Demikian seperti yang diutarakan dalam sebuah kajian terbaru UCLA yang mencari bahawa dua daripada tiga rangkaian tisu di dalam payudara akan dua kali lebih cepat menua berbanding keseluruhan tubuh.


Berikut 5 tabiat yang tanpa sedar boleh menjadi penyebab payudara kendur:

1. Corak pemakanan berantakan dan tidak teratur

Punya berat badan yang cenderung naik maupun turun yang menyebabkan anda kelebihan atau kekurangan 5 kilogram akan memberi kesan secara langsung terhadap bentuk payudara. Pasalnya, rangkaian tisu dalam payudara akan menjadi cenderung terdedah berkurang kekendurannya, seperti yang dikatakan oleh Michael Edwards, MD, pakar operasi bedah plastik sekaligus Presiden American Society for Aesthetic Plastic Surgery.


2. Merokok

Kesan merokok terhadap kesihatan payudara sangatlah besar. Meski anda tidak merokok, asap rokok serta pertambahan usia akan menghambat aliran darah ke permukaan payudara. Boleh dibayangkan apabila ditambah dengan kebiasaan merokok yang sangat buruk bagi kesihatan organ vital tersebut.



3. Lupa menyapu tabir suria

Terpapar sinar matahari dan sinar ultraviolet tanpa perlindungan, seperti memakai tabir suria, akan mempercepat datangnya proses penuaan kulit di kawasan payudara. Garis kedutan awal maupun kulit yang mengendur akan segera terjadi yang menjadi petunjuk kerosakan sekaligus berkurangnya kolagen kawasan payudara.


4. Mengenakan bra yang tidak sesuai saiz dan bentuk payudara

Semahal dan sepopular apa pun label produk bra yang anda kenakan, tetapi bila bentuk, saiz, model, hingga kedudukan bra yang dikenakan tidak tepat, itu akan membuat payudara menjadi kendur. Gunakan sport bra saat anda pergi ke gym untuk menjaga bentuk payudara tetap di tempatnya.


"Bentuk bra yang tidak tepat menyangga payudara akan menekan kulit payudara dan memberi kesan pada bekalan oksigen serta kadar kolagen di dalamnya. Jangan biasakan membeli model dan saiz bra sembarangan tanpa memastikan ia sesuai dengan payudara milik anda. Tanyalah kepada pakar untuk memilih model bra yang tepat," kata Michael.

5. Sukan yang terlalu kuat

Para penyelidik di Amerika Syarikat berkata, latihan olah tubuh yang melaksanakan gerakan berulang dalam tempo cepat akan mengarah pada keadaan berkurangnya kolagen di kawasan payudara.

(Tabloid Nova)

0 Response to "Ladies, Elakkan Kebiasaan-kebiasaan Ini Apabila Ingin Payudara Tetap Kencang"

Post a Comment