Lucu! Sekolah ini Mengharuskan Muridnya Tidur Siang

Beza negara beza pula peraturan dan kebiasaannya. Nah, ada yang unik di sebuah sekolah di China, di mana sebuah peraturan diciptakan agar anak didik di sekolah ini tak kehilangan masa tumbuh kembang mereka dengan mengenakan tidur siang massa!

Seperti dilaporkan oleh dari Daily Mail, sebuah sekolah rendah 1 Goaxin di China bahagian barat ini membudayakan sebuah peraturan yang bertolak belakang di Indonesia. Jika di Indonesia tidur di sekolah merupakan satu kesalahan, di sekolah ini tidur siang menjadi kemestian yang masuk dalam bagian peraturan sekolah. Jadi, jika ada murid yang menolak untuk tidur siang, maka para pengajar pun akan menyuruh mereka masuk ke dalam ruang kelas dan memerintahkan untuk tidur siang.


 Sekolah ini sangat memberi perhatian jika anak didik mereka yang masih di bawah umur sangat memerlukan tidur siang sebagai penunjang utama masa pertumbuhan dan baik bagi kesihatan. Kerana bukan hotel maka para murid harus tidur di atas meja mereka masing-masing. Agar tetap rapi dan mereka boleh tidur dengan nyenyak para guru mengatur kedudukan tidur sebelum mereka benar-benar terlelap.

Peraturan ini muncul memandangkan sekolah ini tak dilengkapi dengan ruang rehat yang cukup memadai, bahkan banyak murid yang lokasi rumahnya cukup jauh dari sekolah sehingga tak mungkin jika mereka perlu pulang ke rumah hanya untuk tidur siang. Kerana masih ada kegiatan belajar mengajar selepas.


Di sekolah dasar 1 Goaxin ini, tidur siang adalah sebuah konsep umum yang sudah diamalkan sejak lama. Kegiatan ini dinamakan Wu Jiao dan biasanya jam tidur berlangsung selepas jam makan siang selama setengah jam sahaja.

Kerana sudah menjadi aktiviti rutin, bantal dan selimut mini sudah menjadi bekal wajib untuk sebahagian pelajar. Tak hanya di sekolah ini, budaya tidur siang juga telah di pratekkan di sekolah-sekolah Benua Utama Cina dan juga sebahagian kawasan Taiwan





0 Response to "Lucu! Sekolah ini Mengharuskan Muridnya Tidur Siang"

Post a Comment