Kisah Sedih Keluarga yang Tinggal di Tandas Selama Bertahun-tahun



Meski hidup serba kekurangan, Zeng Lijun dan isterinya mengaku merasa bersyukur dan puas dengan apa yang mereka miliki kini. Zeng optimis suatu hari kehidupannya akan menjadi lebih baik.

Dream - Kisah yang satu ini dijamin akan membuat anda merasa iba. Kerana tuntutan keadaan, sebuah keluarga di China terpaksa tinggal di tandas. Zeng Lijun bersama isteri dan anaknya sudah bertahun-tahun lamanya menghuni tandas lelaki di sebuah hotel yang terletak di Kota Shenyang, China.

Dilaporkan oleh Dream dari Daily Mail, Zeng Lijun (35) sebenarnya adalah sosok lelaki yang bijak. Pada tahun 1999 ia bahkan berjaya diterima di Institut Sains dan Teknologi Heilongjiang. Namun malangnya, kerana berasal dari keluarga miskin, lelaki asal Desa Fumin, Provinsi Jilin, China itu batal merasai bangku kuliah.

Berbekal harapan dan tekad yang kuat, pada tahun 2006 Zeng Lijun akhirnya merantau dari kampung ke Kota Shenyang. Kala itu ia hanya memiliki wang 50 yuan

Dengan modal seadanya, Zeng Lijun bekerja sehari-hari sebagai tukang kasut. Pendapatan Zeng dari pekerjaan itu tak mampu memenuhi keperluan hidupnya. Bahkan ia terpaksa menyewa sebuah tandas yang sudah tak digunakan sebagai tempat tinggal lantaran tak punya wang untuk menyewa sebuah rumah.

Hingga pada tahun 2010, Zeng memutuskan untuk berkahwin dengan seorang wanita bernama Wang Zhixia. Pasca menikah, rupanya nasib nasib belum juga berpihak padanya. Keluarga kecil ini masih hidup dalam belenggu kemiskinan.

Zeng dan isterinya tetap tinggal di tandas seluas 20 meter persegi itu sehingga mereka mempunyai seorang bayi. Derita sangat mereka rasakan ketika harus berkali-kali menyiram air untuk mengusir bau menyengat di 'rumah' itu. Dan jangan terkejut, meski hanya sebuah tandas bekas, kediaman tak layak itu disewa pada harga Rm300 sebulan


 Terlepas dari itu semua, satu hal yang sangat disyukuri Zeng, ia dibenarkan untuk membuka lapak dibaiki kasut di depan hotel tempat ia 'menginap'. Dari usahanya itu, Zeng terus berupaya mengumpulkan wang agar anak isterinya mendapat kehidupan yang lebih layak. Ia pun harus berjuang tambahan keras, terlebih setelah sang bayi terkena penyakit ekzema. Zeng harus mengumpulkan wang untuk kos perubatan anaknya.

Meski hidup serba kekurangan, Zeng Lijun dan isterinya mengaku merasa bersyukur dan puas dengan apa yang mereka miliki kini. Zeng optimis suatu hari kehidupannya akan menjadi lebih baik.

0 Response to "Kisah Sedih Keluarga yang Tinggal di Tandas Selama Bertahun-tahun"

Post a Comment