Kerana Sering Dibuli, Gadis Bermuka Separuh Itu Kini Mendapat Keajaiban


.Siapa kata, pembedahan plastik hanya menjadi trend dan ajang bergaya bagi kaum berduit semata. Nyatanya, pembedahan plastik juga boleh kok menolong permasalahan orang lain. Seperti yang terjadi pada perempuan asal Korea,.

Pyo yang berusia 21 tahun ini sudah lama dikenali sebelum ini sebagai gadis yang digelar 'Gadis Bermuka Setengah ". Gadis yang tak hanya mendapat jolokan tak mengenakkan itu juga mengalami perlakuan buruk dari orang-orang di persekitaran dulu.

Menjadi bahan bully-an bukan lagi hal yang baru baginya, bahkan ia merasa hal-hal itu bagai makanan sehari-harinya. Jujur, mempunyai separuh muka yang tak sempurna memang bukan keinginannya. Sebabnya, sejak kecil Pyo menderita penyakit retinoblastoma yakni ketumbuhan yang jarang berlaku yang menyerang bahagian retina-nya, seperti yang dilaporkan oleh Koreaboo.



Inilah penampakan wajah Pyo Ga Hee sebelum dan sesudah oplas, cantik bukan? ©Koreaboo
Inilah penampakan wajah Pyo Ga Hee sebelum dan sesudah pembedahan plastik, cantik bukan? © Koreaboo

Penyakitnya memang boleh sembuh berkat menjalani kemoterapi. Walau bagaimanapun, harga yang harus dibayar selain materi adalah ia harus kehilangan bentuk wajahnya separuh bahagian. Dan ini juga memberi kesan pada bahagian dalam gigi beserta tulang pipi-nya. Belum lagi, pada mata dan mulut juga kehilangan fungsinya.

Oleh kerana itu, seringkali ia merasa rendah diri dengan keadaannya. Sehingga, membuatnya menyembunyikan sebahagian wajahnya dengan belahan rambut. Selain itu, ketika itu ia masih remaja dan bersekolah. Sehingga, bukan hal aneh lagi bila kekurangannya ini menjadi bahan bully-an oleh orang-orang di sekitarnya.

Penderitaan itu pun semakin lengkap ketika masih berusia 6 tahun, ibunya juga menderita kanser payudara. Sehingga sebahagian besar kos dialihkan untuk rawatan ibunya. Ini pula yang menjadi alasannya untuk tidak meneruskan pendidikan di sebuah sekolah seni. Namun, keadaan sekarang sudah berbeza.

Pyo ikut acara the Korean TV show 'Let Me In', yang mana mampu mengembalikan kepercayaan diri pada dirinya melalui pembedahan plastik pembinaan semula wajah. Sehingga, ia kini jauh lebih berani untuk meraih segala mimpi-mimpinya. Wah, kisah yang menarik ya? Apa pendapat kamu? Apakah Pyo memang berhak mendapatkan kemenangan itu? (kor / vit)

0 Response to "Kerana Sering Dibuli, Gadis Bermuka Separuh Itu Kini Mendapat Keajaiban"

Post a Comment