Foto: Para Wanita Mexico Bertumbuk Hingga Berdarah-darah Untuk Memanggil Hujan

Sungguh unik kebudayaan pelbagai bangsa di berbagai belahan dunia. Seperti yang boleh ditemui di Mexico ini. Warga di daerah Nahua, Negara Bahagian Guerrero melakukan ritual unik, yang boleh lebih tepat disebut brutal untuk mendatangkan hujan.

Disebut unik dan kejam kerana perempuan Nahua terbiasa saling bertumbuk dan bertarung hingga berdarah-darah untuk melakukan ritual tersebut.


Ritual Memanggil Hujan
Para wanita bertarung gaya bebas tanpa peraturan. Mencakar, menjambak, memiting, dan bahkan saling tinju dan tendang adalah perkara biasa.

Ritual duel untuk memanggil hujan di Nahua ini baru berakhir sehingga peserta berdarah-darah. Nantinya, darah peserta akan dikumpulkan dalam ember dan dipakai untuk menyirami ladang.

Ritual Memanggil Hujan di Meksiko
Pertarungan ini bukan pertarungan pura-pura atau pembohongan. Para peserta bertarung dengan sungguh-sungguh hingga berdarah-darah

Darah tersebut dipercayai dapat menyuburkan buah dan sayur-sayuran serta membawa hujan lebat turun. Ritual ini biasanya selalu diadakan setiap bulan Mei.

Perarakan ritual ini bermula dengan membawa berbagai macam makanan ke arena perang tanding itu. Ketika semua orang telah datang, para perempuan mula mencari lawan yang seimbang untuk dicabar. Biasanya, wanita yang lebih tua mencabar yang lebih muda untuk masuk arena pertempuran
.

Semakin banyak darah yang tertumpah dalam pertarungan ini, maka dipercayai akan semakin mendatangkan berkah

Gilanya, para perempuan yang menjadi peserta duel itu tak peduli dengan kemenangan dan kekalahan. Bagi mereka, yang terpenting adalah banyaknya darah yang perlu dikumpulkan.

Profesor David Delgado dari Chapingo University yang telah belajar 12 tahun tentang tradisi perayaan tuaian mengatakan bahawa "Ritual ini berasal dari masa tuaian jagung zaman dulu,"

"Orang-orang di sini membentuk tiga kumpulan masyarakat, dan jika salah satu daripada mereka mengusik ladang kumpulan lain, mereka akan berkelahi. Kerana itu, mereka percaya jika Dewa Tlaloc (Suku Aztec) mengambil hujan darinya, "katanya lagi.

Ritual pertarungan untuk memanggil hujan di meksiko
Walau bertarung sangat keras hingga berdarah-darah di gelanggang, sehabis bertarung mereka tetap rukun dan berpesta bersama. Wanita di luar bandar Mexico memang dikenal bernyali besar dan jago berkelahi

"Dua daripada kumpulan itu akhirnya membuat pertandingan siapa yang boleh mengambil hujan kembali dari Dewa Tlaloc. Begitulah sejarahnya ritual ini tercipta, "tambah Profesor David Delgado.

Pelaksanaan ritual ini pun seringkali menarik para pelancong asing untuk melihat kekejaman perang tanding ini.
(Oddity Central, Huffington Post)

0 Response to "Foto: Para Wanita Mexico Bertumbuk Hingga Berdarah-darah Untuk Memanggil Hujan"

Post a Comment