Gereja Cathedral Washington Jadi Tempat Ibadah Solat Jumat

Tidak banyak orang yang tahu peristiwa yang jarang berlaku yang menggambarkan kerukunan antarumat beragama sesama anak-anak keturunan Ibrahim ini. Untuk pertama kalinya solat Jumaat diadakan di Katedral Nasional Washington, salah satu gereja yang terkenal di Amerika Syarikat. Karpet-karpet sejadah dibentangkan secara diagonal, agar para jamaah menghadap kiblat tanpa melihat salib atau simbol-simbol Kristian pada hari Jumaat 14 November 2014.

Pendeta Gina Campbell menyambut para jamaah, menyatakan Katedral Nasional Washington adalah "tempat ibadah bagi semua orang."

Dalam khotbahnya, Duta Besar Afrika Selatan untuk Amerika yang seorang Muslim, Ebrahim Rasool memuji kebebasan beragama di AS dan mengecam ekstremisme, secara khusus menyinggung militan ISIS yang telah membantai warga Kristian di Timur Tengah.


Sholat Jumat Di Gereja Katedral Washington
Umat muslim AS mendengar Khutbah Jumaat di Gereja Nasional Kathedral Washington di Washington DC hari Jumaat 14 November 2015.

Duta Besar Rasool, salah seorang pengasas acara solat Jumaat di Katedral, adalah warga Afrika Selatan keturunan Indonesia. Rasool adalah salah seorang keturunan ulama besar Afrika Selatan, almarhum Syeikh Yusuf, yang berasal dari etnik Bugis, Sulawesi Selatan.

Para pemimpin gereja dan kumpulan-kumpulan Muslim yang bekerjasama dengan mereka berharap solat Jumaat ini menyebarkan mesej keamanan dan menentang penggunaan agama yang melampau untuk membenarkan kebencian dan perselisihan.

Gagasan itu dimulakan oleh pendeta Campbell dan Duta Besar Rasool, ketika mereka mengadakan perkhidmatan peringatan antar agama bagi almarhum Nelson Mandela.

Sholat Jumat Di Gereja Katedral Washington
Omar Abdul-Malik melaksanakan solat sunnah di gereja nasional Katedral Washington, menjelang acara Solat Jumaat untuk pertama kali di gereja Katedral Washington DC 14 November 2014

Rasool mengatakan kegiatan ini merupakan simbol bagi tiga juta Muslim di AS agar merasa diterima di negara yang majoriti Kristian, serta bagi Muslim di negara-negara di mana mereka majoriti, untuk menunjukkan kebaikan bagi pemeluk agama minoriti.

Friday Prayers In catedral church
Para jemaah Muslim AS melakukan solat Jumaat di Gereja Katedral Washington DC di hadapan warga bukan Muslim yang terpesona

Terlepas dari namanya, Katedral Nasional Washington bukanlah gereja rasmi kerajaan AS, kerana konstiusi AS memang melarang kerajaan persekutuan untuk membina rumah ibadah. Namun, Gereja Episcopal itu, yang dibiayai sumbangan swasta, mempunyai nilai simbolik yang penting dan sering menjadi tempat untuk acara-acara rasmi, seperti pelantikan dan persemayaman presiden.

Segala tempat ibadah pada hakikatnya adalah suci bagi semua umat beragama, yang mengotorinya hanyalah kedengkian dan kebencian manusia yang ada di dalamnya. Jagan nodai nama Tuhan dengan kelakuan yang tak sesuai dengan perangainya yang Maha Pengasih, Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Indahnya kebersamaan.
(VOA Indonesia, Washington Post)

0 Response to "Gereja Cathedral Washington Jadi Tempat Ibadah Solat Jumat"

Post a Comment