Anak Kecil Dari Indonesia Mempunyai Nama Paling Pendek Di Dunia

Bukan Indonesia namanya kalau sepi dari hal-hal yang unik. Belakangan ini pemberitaan di dunia maya dihebohkan oleh nama-nama unik warga negara Indonesia seperti Tuhan, saiton dan Andy Go To School.

Kekecohan akibat nama mereka yang unik belum reda, kini pemberitaan kembali dihebohkan oleh seorang gadis ABG asal Pemalang, Jawa Tengah yang namanya hanya terdiri dari satu huruf saja, iaitu 'D'.

Nama tersebut bukanlah nama singkatan atau singkatan seperti Dina, Diana, Dita, Desy, dan lain sebagainya, melainkan nama asal yang diberikan ibu bapanya. Kita mungkin bertanya-tanya sebab apa yang membuat ibu bapa D memberikan nama yang sangat pendek yakni 1 huruf sahaja dan bagaimana perasaaan D mempunyai nama tersebut?

Gadis ini pun menunjukkan bukti nama asalnya berupa fail-fail sekolahnya kerana ia belum cukup umur untuk memegang Kad Tanda Penduduk (KTP). Salah satu fail yang ia tunjukkan iaitu 'Borang Pendaftaran Peserta Didik Baru Kelas X SMA PGRI 1 Taman Pemalang' dan yang sukar dipercayai, dalam fail tersebut jelas tertulis bahawa nama penuh gadis remaja ini hanya satu kata, iaitu D.D yang merupakan anak dari pasangan suami isteri Mulyaji dan Wariasi, warga Desa Sokawangi, Kecamatan Taman Kabupaten Pemalang ini duduk di kelas 10 SMA PGRI 1 Pemalang. D lahir pada 8 Mei 2000. Nama D mungkin terdengar aneh kerana hanya 1 huruf dan mungkin hanya inilah nama lengkap terpendek yang ada di Kabupaten Pemalang dan bahkan di dunia.Alasan kedua ibu bapanya memberikan nama D kepada anaknya kerana pada proses kelahirannya yang begitu cepat dan kerana anak nombor keempat jadi diberikan nama D yang juga merupakan urutan abjad keempat.Sebelum ini ada dua anak Mulyaji yang telah meninggal dan kini hanya tinggal D dan kakaknya. D pun tidak terlalu pusing dengan nama yang diberikan ibu bapanya, dia merasa senang kerana mempunyai nama yang berbeza dari yang lain. Bahkan teman-temannya di sekolah yang pada mulanya terkejut pun sudah terbiasa dengan namanya yang unik ini.
Nama Terpendek di Dunia
D menunjukkan surat rasmi fail sekolahnya yang menunjukkan nama lengkapnya yang hanya terdiri dari satu huruf saja


Tentu saja banyak orang yang bertanya-tanya apakah anak-anak dari keluarga Mulyaji dan Wariasi yang lain juga mempunyai nama yang pendek. Namun ternyata D menuturkan bahawa kakaknya mempunyai nama yang biasa yakni Iin Miskriani.

Jadi, hanya D saja yang mempunyai nama yang pendek dari kakaknya terutama dari kakak-kakaknya telah meninggal yang justru belum sempat diberi nama oleh Mulyaji dan Wariasi.

Pemberian nama yang bermakna khusus bagi Mulyaji dan Wariasi pada proses kelahiran D yang cepat telah menjadi perkara yang unik untuk saat ini dan membuat kekecohan di internet.
(Detik, Viva)

0 Response to "Anak Kecil Dari Indonesia Mempunyai Nama Paling Pendek Di Dunia"

Post a Comment